(نسخه آزمایشی)

   
 
  
یک مسئول در «صمت» از ثبت 520 شکایت طی 6 ماه از نمایندگی های خودرو خبر داد /روزی 3 شکایت از نمایندگی های خودرو
یک مسئول در «صمت» از ثبت ۵۲۰ شکایت طی ۶ ماه از نمایندگی های خودرو خبر داد /روزی ۳ شکایت از نمایندگی های خودرو
مصاحبه مسئول اداره بازرسی سازمان با خراسان
نویسنده : میرزاده
 وضعیت ثبت نام خودرو و خدمات پس از فروش در نمایندگی های مجاز حال و روز خوشی ندارد و مربوط به امروز و دیروز نیست. براساس ارزیابی‌های صورت گرفته، مردم از عملکرد نمایندگی ها ناراضی هستند و کمبود یا نبود قطعات یدکی،کیفیت پایین قطعات، خدمات و تعمیرات،هزینه‌تراشی بی مورد و انجام ندادن کار و... جزو انتقادهای اصلی مردم از خدمات پس از فروش خودرو در ایران است.
 شهروندی گلایه می کند که خودرو را در مشهد ثبت نام کرده و به او گفته اند برای تحویل گرفتن خودرو باید به «ورامین» برود. دیگری گلایه دارد که خودرو را به صورت لیزینگی و به روش ثبت نام برای تحویل فوری درخواست کرده و پس از گذشت 2 ماه، به او گفته اند که نام او در فهرست ثبت نام کنندگان خودرو در نمایندگی وجود ندارد. دیگری از نحوه تنظیم قرارداد خرید و تحویل خودرو در نمایندگی ها گلایه دارد و می گوید که این قرارداد، به صورت یک طرفه و به سود خودروساز است. دیگری می گوید که خودروی  او با مشکل مواجه شده و با وجود داشتن گارانتی، هر بار که به نمایندگی مراجعه می کند، به او می گویند که قطعه مد نظر او در بازار وجود ندارد. دیگری می گوید که پس از گذشت یک سال استفاده از خودرو، متوجه شده که خودرو پیش از تحویل، دچار حادثه شده و او نیز بی خبر، خودرویی را تحویل گرفته که بخشی از بدنه آن صافکاری و نقاشی شده است. دیگری از قصه پرغصه استفاده از قطعات تعمیرشده به جای قطعه نو در نمایندگی ها می گوید و ...
اما نکته مهم این است که بالاخره چه نهادی باید به نارضایتی های مردم رسیدگی کند؟
ثبت 520 شکایت
در این زمینه کارشناس مسئول بازرسی سازمان صمت (صنعت، معدن و تجارت) استان می گوید: طی شش ماه نخست امسال 520 شکایت از نمایندگی های خودرو به دست ما رسیده است که از این شکایت ها 193 فقره مربوط به تأخیر در تحویل خودرو، 20 فقره مربوط به مسترد نکردن وجه یا مابه التفاوت پس از انصراف، 93 فقره مربوط به وجود نقص فنی، رنگ نامرغوب و موارد مشابه آن، 171 فقره مربوط به ضعف در ارائه خدمات پس از فروش، 27 فقره مربوط به ضعف در عملکرد نمایندگی شامل ارائه قطعات گران و موارد مشابه، 13 فقره مربوط به پرداخت نکردن سود مشارکت و سه فقره مربوط به گران فروشی خودرو بوده که به اقتضای شکایت های صورت گرفته، پیگیری ها برای رسیدگی به حقوق مردم انجام شده است.
 "مهدی مقدسی" می افزاید: سازمان صمت، متولی اصلی رسیدگی به همه این شکایت ها نیست. تا زمانی که خودرو به مشتری تحویل نشده باشد،یعنی خرید و فروشی صورت نگرفته، تمام شکایات از جمله عمل نکردن به تعهدات، تأخیر در تحویل، پرداخت نکردن وجه پرداختی در صورت انصراف از ثبت نام و... به دستگاه قضایی برمی گردد. ما نیز ضمن هدایت این افراد به مراجع قضایی، در مکاتبه با بازرسی سازمان صمت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در تهران و از طریق دفاتر اصلی نمایندگی، موضوع را پیگیری کرده ایم.
شکایت های پس از تحویل خودرو
مقدسی ادامه می دهد: از زمانی که خودرو تحویل شود، سازمان صنعت و معدن می تواند در زمینه شکایت های مختلف از جمله گران فروشی، ارائه نشدن خدمات پس از فروش، پرداخت نکردن سود تأخیر و سود مشارکت، سالم بودن خودرو و ... به موضوع وارد شود. مثلا درباره شکایاتی که از گران فروشی خودرو به ما می رسد، قراردادها بررسی می شود تا مشخص شود در مفاد قرارداد، نحوه محاسبه قیمت نقدی یا اقساطی به چه صورت بوده است و در صورتی که نمایندگی به تعهد عمل نکرده ، باید پاسخ گو باشد.
وی می افزاید: درباره تأخیر در تحویل خودرو، عددی متناسب با قیمت خودرو مشخص شده است و در قرارداد نیز قید می شود. به گونه ای که شرکت متعهد می شود، بابت هر روز تأخیر در تحویل خودرو، این مبلغ را به خریدار پرداخت کند. در صورتی که این پرداخت صورت نگیرد، ما به این موضوع ورود می کنیم. علاوه بر این، سود مشارکت نیز به صورت جداگانه محاسبه می شود و باید به مشتری پرداخت شود. وی می افزاید: البته در برخی موارد، خریدار بدون مطالعه مفاد قرارداد، صرفا آن را امضا کرده و ممکن است پیگیر آن هم نباشد. اما اگر قرارداد را به دقت مطالعه کرده و از حقوق خود آگاه شده باشد، حقوق او قابل محاسبه است و همکاران ما نیز به این موضوع ورود می کنند.
تخلفات در ارائه خدمات پس از فروش
کارشناس مسئول بازرسی سازمان صمت ادامه می دهد: موارد بعدی مورد اعتراض مردم، در زمینه ارائه خدمات پس از فروش اتفاق می افتد. یکی از رایج ترین این تخلفات، به موضوع «خواب خودرو» مربوط می شود. اگر شخصی در دوره گارانتی خودرو برای تعمیر به نمایندگی مراجعه کند، نمایندگی موظف است ظرف 48 ساعت، نقص خودرو را برطرف کند و آن را به مشتری تحویل دهد. اما اگر این مدت بیش از 48 ساعت طول بکشد، باید مبلغ مشخصی را بر اساس قیمت خودرو به مشتری پرداخت کند. مثلا این مبلغ برای خودرو پژو 206 روزانه حدود 80 هزار تومان است. در صورتی که نمایندگی به این موضوع عمل نکند موضوع توسط بازرسی صمت پیگیری می شود. وی می افزاید: تخلف دیگری که در زمینه نمایندگی های خودرو مطرح می شود، وجود نقص فنی در خودرو در زمان تحویل است. مثلا ممکن است خودرو دچار خراش یا نقص در بدنه شود که بدون اطلاع مشتری، پس از نقاشی آن را تحویل داده اند. یا ممکن است مشکلی در موتور خودرو وجود داشته باشد که برطرف نشده است و این موضوعات قابل پیگیری است. مقدسی تأکید می کند: بر اساس قانون حمایت از مصرف کننده، در صورتی که نمایندگی نتواند پس از سه بار مراجعه مشتری، مشکل اساسی خودرو را برطرف کند، باید خودرو را تعویض کند.وی به ضرورت تأمین قطعات خودرو توسط خودروساز اشاره می کند و می افزاید: بر اساس قانون، قطعات مورد نیاز خودروی تولیدشده، تا 10 سال پس از تولید خودرو باید توسط خودروساز تأمین شود و این، از تعهدات سازندگان خودرو است. بنابراین ذکر این که قطعه ای از خودرو در نمایندگی وجود ندارد، از نمایندگی رفع مسئولیت نمی کند و نمایندگی، موظف به تأمین قطعه در کوتاه ترین زمان است.
 
 
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
منبع پورتال جامع سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی
تعداد بازدید : ۱۷

اوقات شرعی

نظر سنجی
نظر شما درباره پورتال جدید سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی چیست؟